„Gibon…”

„Filozofię należy studiować nie w oczekiwaniu jakichś ostatecznych odpowiedzi na stawiane przez nią pytania, skoro z reguły nie możemy wiedzieć, które z takich ostatecznych odpowiedzi są prawdziwe, a raczej przez wzgląd na same te pytania; one to bowiem rozwijają nasze pojęcie o tym, co jest możliwe, wzbogacają naszą intelektualną wyobraźnię i zmniejszają dogmatyczną pewność siebie, która nie pozwala umysłowi spekulować.”  – Bertrand Russell.

religia-bertrand-russell

 

Z przykrością stwierdzam, że ma „intelektualna wyobraźnia” nawiązując do powyższego cytatu, z wiekiem ulega atrofii, niestety… Kiedyś była we mnie pasja filozofowania. Teraz mi przeszło, aczkolwiek „dogmatycznie pewien siebie” absolutnie nie jestem. Tyle przynajmniej dobrego… Pośród ulubionych książek z owej dziedziny była trzytomowa „Historia filozofii” Władysława Tatarkiewicza, a „Żywoty i poglądy słynnych filozofów” Diogenesa Leartiosa do dziś czytam na wyrywki z niekłamaną przyjemnością kiedy akurat najnowszego Hustlera czy innego CKM-u pod ręką nie mam. Właśnie „przyjemnością” zaledwie… Kiedyś była to jak wspomniałem „pasja”,a dziś wolę pogadać o „maryniej dupie” przysłowiowej lub w internecie niekompletnie ubrane panie pooglądać… Niektórzy powiedzieliby pewnie, że uwsteczniłem się umysłowo… Być może, a raczej na pewno… Nie szkodzi…

Zamiast za czasów swej młodości uwodzić nadobne (nienadobne także) niewiasty ja „czytałem Sokratesa czy Arystotelesa zanim to stało się modne „ żartem rzec mógłbym (bynajmniej nie skarżę się tutaj), a to w  nawiązaniu do książki, która „wpadła” mi właśnie na ekran laptopa bo w formie elektronicznej. Napisana została jakiś czas temu na fali popularności i mody właśnie na znakomity (przez sześć sezonów, potem już nudny) serial telewizyjny „House M.D.” z genialnie napisaną rolą, w którą wcielił się Hugh Laurie. Książka tytuł polski ma: „Dr House i filozofia – wszyscy kłamią” i można potraktować ją jako dopełnienie, ciekawy dodatek do serialu, a przy okazji swoisty bryk z filozofii napisany w przystępnej, dowcipnej formie oczywiście z założenia bardzo powierzchowny, w łopatologiczny wręcz sposób przybliżający statystycznemu „nieczytelnikowi” (wg. badań w roku 2014 42% Polaków przeczytało co najmniej jedną książkę – powiało optymizmem ponoć; ja sam przeczytałem ze trzy chyba, a może dwie i pół bo zachwalane przez krytyków „Korekty” Franzena znudziły mnie setnie) zagadnienia filozoficzne ubierając je w formę chwytliwych powiedzonek, sentencji wypowiadanych ze swadą przez Gregorego House’a… Ciekawe, polecam szczerze aczkolwiek tylko fanom serialu raczej…

A jeśli przy samym filmie jesteśmy to nadmienię, iż mym jednym z ulubionych odcinków jest bodajże ósmy z sezonu szóstego zatytułowany „Ignorance is bliss” gdzie pacjent genialnego diagnosty też jest geniuszem, cudownie uzdolnionym fizykiem, który postanowił z pełną świadomością (a raczej niepełną w sumie) pozbawić się swego daru przy pomocy środków farmakologicznych aby znośnym stało się jego życie z kochającą go kobietą, której iloraz inteligencji był o 92 punkty niższy… „Pod względem inteligencji bliżej jej do gibona niż do mnie” tłumaczył lekarzowi przymus owej samo kastracji mentalnej ów tytan intelektu, przedkładający miłość ukochanej nad ewentualne beneficja wynikające z nieprzeciętności umysłu … Trawestując wypowiedź jednego z bohaterów u Douglasa Adamsa: „Wolę być szczęśliwy niż… superinteligentny”. Aczkolwiek miłość sama w sobie szczęścia nie gwarantuje wcale…

Informacje o Czego Ci Trzeba

Nic specjalnego ...
Ten wpis został opublikowany w kategorii Media... i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Zostaw tu komentarz...

